יום שישי, 26 באוקטובר 2012

חמישי בקמפוס באוניברסיטת תל-אביב פתיחת שנה בחגיגה מדעית של חמישי בקמפוס 1.11.12


ביום ה', 1.11.12, יתקיים באוניברסיטת תל אביב אירוע "חמישי בקמפוס", הפותח את שנת הלימודים בחגיגה שתכלול הרצאות, סדנאות, סרטים, סיורי מעבדות, תערוכות, מצפה כוכבים, קונצרט כלי נשיפה על הדשא, נגנים, דוכני מזון ובר. הכניסה חופשית!
פתיחת שנה בחגיגה מדעית של חמישי בקמפוס 1.11.12
חמישי בקמפוס פותח את שנת הלימודים בחגיגה מדעית עם הרצאות, סדנאות, סיורי מעבדות, תערוכות ועוד ב - 1.11.12 החל מ - 18:00 ברחבת גן הדקלים, אוניברסיטת תל-אביב. הכניסה חופשית!
פרטים והרשמה באתר חמישי בקמפוס ובעמוד הפייסבוק.
אז מה בתוכנית?
  • סרטים
  • הפקות סמול במה
  • הרצאות בתחומים מרתקים ומובילים במחקר האקדמי המיועדות לקהל הרחב:
קלפים פרועים ועתידים מטורפים - הדרך לחקר העתיד / ד"ר רועי צזנה, המרכז הבינתחומי לניתוח ותחזית טכנולוגית
מאז שההיסטוריה החלה להיכתב, אנו נתקלים בסיפורים על חוזים ונביאים, מגלי עתידות וקוראים בקפה, בכוכבים ובמעיים. הצלחתם הייתה זעומה, במקרה הטוב, וקשה שלא לתהות האם ה- 'עתידנים' בני-דורנו אינם אלא חיקוי מודרני של חוזי העתידות מן העבר. בהרצאה נסביר מהי מהות המקצוע הידוע כ- 'חקר העתיד', נפרט מדוע אי אפשר להתייחס אליו כדרך לחיזוי העתיד ותו לא, ומהן הבעיות המרכזיות העומדות בפני חוקרי העתידים כאשר הם ניגשים לפרויקט חדש. על הדרך נספר גם אודות תחזיות שהתגשמו ושנכשלו, ונסקור מספר עתידים אפשריים העומדים בפנינו כיום.
ד"ר רועי צזנה, קיבל את הדוקטורט שלו בננוטכנולוגיה בטכניון. כיום הוא חוקר במרכז לחיזוי טכנולוגי באוניברסיטת תל-אביב. כותב הבלוג "מדע אחר" ומגיש תכנית הרדיו "דוקטור למה". רועי כותב טור קבוע בסיינטיפיק אמריקן ישראל והיה ממארגני תחרות פיימלאב.
מה זה מגדר ולמה צריך לחשוב על זה / פרופ' חנה הרצוג וד"ר זאב לרנר, התכנית הבינתחומית ללימודי מגדר
ההרצאות  יבהירו את מושג המגדר (ההסדרים החברתיים המבוססים על הפרדה בין גברים ונשים) העומד כיום בחזית המחקר בתחומי התרבות, המשפט והחברה ובלב תהליכים של שינוי חברתי  המבוססים על הטמעת חשיבה מגדרית. כדוגמא לתהליך של הטמעה של חשיבה מגדרית יובא המקרה של צה"ל.
פרופ' חנה הרצוג, סוציולוגית וראש התכנית הבינתחומית ללימודי מגדר.
ד"ר זאב לרר, סגן אלוף (מיל), פסיכולוג חברתי וסוציולוג, התכנית הבינתחומית ללימודי מגדר.
לקראת השנה החדשה - הקסם והפחד מהתחלות חדשות - סדנה קבוצתית חווייתית / ד"ר אילנה עירון
כאשר השנה החדשה מציבה לפנינו אתגרים חדשים, נברר את מהות המאבק הפנימי שלנו בין הפחד מהחדש לבין הערגה אליו ותפקידו בקבלת החלטות.
הסדנה המוצעת תעורר דיון ביקורתי בסוגיה ותועבר בצורת שיח קבוצתי חוויתי על ידי ד"ר אילנה עירון שהיא חוקרת בתחום מדעי החיים ומנחת קבוצות.
קפצ'ות פקצות וממים - מבחן טיורינג לשיח הדיגיטלי / ד"ר כרמל וייסמן, הפקולטה למדעי הרוח
מבחן טיורינג עוסק בקשר בין שפה לתודעה וביכולתן של מכונות לתקשר עם בני אדם בשפה טבעית. הרצאה זו תתייחס לתחרות הסמויה בין אלגוריתמים לבני אנוש המתרחשת בזירת השפה והשיח הדיגיטלי, כאשר תוכנות מפצחות את הסטרוקטורות של תמיכה רגשית או אירוניה מחד ובני אדם מעלים את רף היצירתיות ומעתיקים את המשמעויות לרמה הסמיוטית מאידך.
ד"ר כרמל וייסמן היא חוקרת תרבות רשת ושיח דיגיטלי בתוכנית הרב תחומית במדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב ומחברת הספר "עברית אינטרנטית" בשיתוף עם הבלשן אילן גונן.
לתפוס את הגל: טכנולוגיות “שיבושיות” בשדה העיתונאות / ד"ר תמר אשורי, הפקולטה למדעי החברה
ההרצאה תעסוק באתגרים הניצבים בפני גופי תקשורת הפועלים בעידן של מהפכות טכנולוגיות. מה קורה כאשר חדשנות טכנולוגית מערערת את המבנים המסורתיים המאפיינים את ארגון חדשות ואת השדה בו הוא פועל? מהן האסטרטגיות שניתן לאמץ על מנת להפוך טכנולוגיה "משבשת" ומערערת לטכנולוגיה מועילה? כיצד תהליכי הטמעה של טכנולוגיות "שיבושיות" תורמות לשינויים של מבני כוח קיימים מצד אחד, ומאפשרות את שימורם של המבנים האלה מצד שני? השאלות הללו יבחנו באמצעות דיון בתהליכי הטמעת טכנולוגיות רשת בעיתון "ידיעות אחרונות" והשפעתם על היווצרותו של אתר העיתון - Ynet
ד"ר תמר אשורי, מרצה במחלקה לתקשורת, עוסקת בתהליכי הטמעה של טכנולוגיות רשת.
 Should You Know the "Alphabet" of Your Genes? / Prof. Karen B. Avraham, Faculty of Medicine
English
Getting our genome - our hereditary information - sequenced will soon become standard. In my lecture, I will explain how we can obtain the sequence - the 'alphabet' of our genome, and what the implications are for having this information in normal health and disease.
Prof. Karen B. Avraham began investigating hereditary deafness in 1996. None of the genes for this disorder had yet been found. Since then, she has been involved in the discovery of 20 genes in both Jewish and Arab populations, and her clinical ties with genetic counseling laboratories in Israel have dramatically helped families with deaf children. Prof. Avraham is the Vice Dean for Preclinical Affairs at the Sackler Faculty of Medicine at Tel Aviv University, President of both the Genetic Society of Israel and the Israel Society of Auditory Research, and recipient of the Bruno Memorial Prize from the Rothschild Foundation (Yad Hanadiv).
כוכבי לכת במרחבי החלל. האם יש שם חיים? / פרופ' צבי מזאה, ביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה
ההרצאה תעסוק בכוכבי לכת מסביב לשמשות אחרות שהתגלו רק בשני העשורים האחרונים, למרות שהאסטרונומים מחפשים אחריהם מאז קופרניקוס. התגלו כיום למעלה מ-2000 כוכבי לכת חדשים, שלחלקם תכונות מפתיעות שאין אנו מוצאים במערכת השמש שלנו. תכונות אלו מחייבות את המדענים לחשיבה מחודשת של הגדרת כוכב הלכת ושל תהליך היצירה של מערכת השמש. ההרצאה תסקור את דרכי הגילוי של כוכבי הלכת החדשים ואת התכונות המפתיעות שלהם, כולל הגילויים האחרונים של החללית הצרפתית והאמריקנית ששוגרו במיוחד כדי למטרה זאת.
צבי מזא"ה הוא פרופסור לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב וחבר צוות של שתי החלליות המחפשות בימים אלה כוכבי לכת חדשים.
7 בום!!! 7 יזמים, 7 מיזמים, 7 דקות... / סטארטאו, מועדון היזמות של אוניברסיטת תל-אביב
אתם מוזמנים לערב שכולו יזמות וחדשנותהערב יהיה בסימן אפליקציות חדשות בתחום המובייל
מדוע הכדור אינו עגול? (אווירודינמיקה של ספורט) / פרופ' אברהם זייפרט, הפקולטה להנדסה
פרופ' אברהם (אבי) זייפרט ירצה על אווירודינמיקה של ספורט. כל ספורט מהיר מושפע מהאוויר שבו אנו חיים. התנועה היחסית בין האוויר לבין כדורים במשחקים שונים משפיעה על תנועת הכדור ולפיכך גורמת למהנדסי הספורט לשנות את הכדורים כנדרש. יוצגו הסברים להיווצרות כוחות אווירודינמיים על כדורים, בשפה הנגישה לכל וייסקרו היבטים אווירודינמיים של שייט ורכיבה על אופניים.
פרופ' זייפרט הינו ראש בית הספר להנדסה מכאנית בפקולטה להנדסה וחוקר אווירודינמיקה ובקרת זרימה.
בחזית המדע: תרומת הבנת הגנום האנושי להבנת ההתנהגות / פרופ' אילנה גוזס, מרכז אדמס וביה"ס סגול למדעי המוח
עם פיענוח הגנום האנושי – מעניין לחקור ולהבין את הקשר בין בקרה וביטוי גנים לבין תפקוד המוח ביחס לתפקודים מערכתיים אחרים: ההרצאה תתמקד בגילוי משפחת גנים המגנים על המוח והגוף ובגילוי מגוון תפקידים – מהגנום האנושי להבנת ההתנהגות האנושית.
פרופסור אילנה גוזס הינה פרופסור לביוכימיה קלינית, מופקדת הקתדרה ע"ש לילי ואברהם גילדור לחקר גורמי גידולראש מרכז אדמס לחקר המוח ומכון לוי אדרשהיים-גיטר להדמייה מוחית ממוחשבתמנהלת המעבדה ע"ש אלטון לנוירואנדוקרינולוגיה מולקולריתהמחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם וביוכימיההפקולטה לרפואה ע"ש סאקלרביה"ס סגול למדעי המוח
האם זיכרון עובר בתורשה? / ד"ר עודד רכבי, הפקולטה למדעי החיים
על פי תיאוריית האבולוציה הקלאסית תכונות נרכשות אינן יכולות לעבור בתורשה. לדוגמא, קריאת ספרים לא הופכת את ילדינו לחכמים יותר. במחקר חדש מהשנה החולפת, הראינו שהורשה בין דורית של זיכרון מתאפשרת - לא על ידי החומר הגנטי "הרגיל", DNA, אלא על ידי מולקולה מאוד דומה, שנקראת RNA. הראינו לדוגמא, שתולעים שמודבקות בוירוסים מפתחות עמידות לווירוס שעוברת בתורשה לדורות רבים דרך רנ"א, מעיין "חיסון מורש". אנחנו בודקים עכשיו אם עוד תכונות נרכשות, כמו למשל זיכרונות שמקודדים במערכת העצבים, יכולים לעבור בתורשה דרך RNA.
ד"ר עודד רכבי חזר לאחרונה מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. במעבדתו החדשה שבמחלקה לנוירוביולוגיה בפקולטה למדעי החיים ובבית הספר למדעי המוח על שם סגול מתעניינים בתופעות גנטיות "קיצוניות", אבולוציה ישירה, וקידוד מולקולארי של זיכרון.
פשיעה מקוונת במזרח התיכון / ד"ר טל פבל, סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון
עולם הסייבר הולך ותופס לו תאוצה והשפעה על חיינו, כמו גם חלק הולך וגדל בשיח ציבורי בעולם ובישראל. זאת בעיקר לאור המספר הגדל שההתקפות המקוונות, השמות האקזוטיים לנוזקות השונות המתגלות בתדירות הולכת וגדלה ומודעות מתרחבת, בין השאר באמצעות מונחים דוגמת "פרל הארבור קיברנטי", "כיפת ברזל דיגיטלית" ועוד.
הרצאה זו תבחן את נושא הפשיעה המקוונת במזרח התיכון. נושא אליו נחשפנו בעיקר עם הפריצה שהתרחשה בתחילת שנת 2012 לאתרים ישראליים על ידי האקר סעודי (לפי הטענה) וגניבת פרטיהם של מאות אלפי ישראליים לצד כ-15 אלף פרטי כרטיסי אשראי.
טל פבל, ד"ר למזרח תיכון מאת אוניברסיטת בר אילן ומומחה לאינטרנט ולטכנולוגית המידע במזרח התיכון ובעולם האסלאמי, מרצה בבית הספר לתקשורת שבמכללה האקדמית בנתניה. מייסד ובעלים של חברת Middleeasternet העוסקת במחקר, יעוץ והרצאות בתחום האינטרנט והאיומים המקוונים במזרח התיכון והעולם האסלאמי.
במסגרת פעילותו המחקרית, מפרסם ד"ר פבל מספר רב של מאמרים ופרשנויות במסגרות אקדמיות שונות ועבור מגוון אמצעי התקשורת בישראל (רדיו, טלויזיה ועיתונות כתובה ואינטרנטית), לצד קיום הרצאות רבות. כמו כן משמש ד"ר פבל עמית מחקר במספר מכוני מחקר אקדמיים בישראל, כמו גם צוותי מחקר וחשיבה בתחומי האיומים המקוונים.
פרטיות ברשתות חברתיות: מה באמת קורה שם ומה אפשר לעשות? / ד"ר ערן טוך, הפקולטה להנדסה
פרטיות ברשתות חברתיות הפכה לנושא דחוף למאות מיליוני המשתמשים בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות בישראל ובעולם. בהרצאה נפריד בין המיתוסים לבין המציאות ונבחן איך משתמשים ברשתות חברתיות מנהלים את פרטיותם. נמשיך בהצגה של מחקרים הבודקים כיצד טכנולוגיות חדשניות, המבוססות בין השאר על בינה מלאכותית, יכולות לעזור לניהול פרטיות יעיל ומשמעותי.
דר' ערן טוך הוא חבר סגל במחלקה להנדסת תעשייה באוניברסיטת תל אביב. במחקריו, עוסק ערן בטכנולוגיות ושיטות שמטרתן לעזור למשתמשים לייעל את ניהול הפרטיות ושיתוף המידע, ובהשפעה שיש לטכנולוגיות אלו על התנהגות ועמדות משתמשים.
סוגיות בפוליטיקה הבינלאומית של החלל תמונת מצב עדכנית / ד"ר דגנית פייקובסקי, סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון
ההרצאה תעסוק בסוגיות המרכזיות העומדות על הפרק בפוליטיקה הבינלאומית ביניהן: ביטחון בחלל, טיפול בפסולת חלל, גיבוש כללי התנהגות, מגמות בשיתופי פעולה ועוד.
ד"ר דגנית פייקובסקי חוקרת בכירה בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון היא מומחית למדיניות חלל. ד"ר פייקובסקי משמשת כיועצת ומרכזת הוועדה לחלל במועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע. כמו כן היא עמיתת מחקר במכון למדיניות חלל באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בארה"ב.
  • סיורי מעבדות
סיור המחשה במדפסת תלת מימד
מעבדת אווירודינמיקה
במסגרת הביקור במעבדה יוצגו הסברים להיווצרות כוחות אווירודינמיים ותתקיים סדנה לבנייה עצמית והטסת טיסן ייחודי המבוסס על גליל סובב מנייר. הפעילות מתאימה לילדים מגיל 7 עד 77.
סיור במעבדת גנומיקה של חרשות תורשתית
המעבדה של גלי פרוג
מוזיאון אוספי הטבע
  • סדנאות
מדעי הבירה
בירה היא המשקה האלכוהולי הנפוץ ביותר ושורשיה נעוצים מזה כששת אלפי שנים, באזורים שונים בעולם. במהלך הסדנה יועבר הסבר�על השלבים השונים בתהליך ייצור הבירה וכמובן טעימות למשתתפים.
מתחם גן הדקלים
הכימיה של השוקולד
מה עובר על פול הקקאו במסע מהעץ לטבלית השוקולד המוכנה? מה ההבדל בין השוקולדים השונים בחנות? מהו שוקולד איכותי לעומת שוקולד פשוט יותר? ומדוע שוקולד עושה לנו מצב-רוח טוב כל-כך? על זאת ועוד בהרצאה מרתקת על הכימיה של השוקולד + שוקולטייר שידגים את תהליך הכנת הפרלינים.
מתחם גן הדקלים
  • טעימות יין
לטעום ולחוות יין בקמפוס�בסדנת יין מקצועית ומשעשעת עם צוות ההדרכה של יקבי רמת הגולן, בשיתוף "הקפסולה" מועדון יין לצעירים ואגודת הסטודנטים.
קפיטריית גילמן, החדר הפנימי
  • תערוכות
מאיר אפלפלד. ציורים
התערוכה מציגה את יצירתו של מאיר אפלפלד הנקראת באופן ייחודי דרך המחשבה והאמנות הסינית - על ידי אוצר התערוכה, דרור בורשטיין.התערוכה ננעלת ב2.11.12.
בשעה 19:00 יתקיים שיח גלריה עם האמן מאיר אפלפלד והאוצר דרור בורשטיין.
הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר. יד מישל קיקואין (הכניסה דרך כיכר אנטין) 
  • פרויקט אגם הברבורים
תערוכה בינלאומית של צילומים מקוריים ומרגשים, המנציחים רגעים של חופש ואומץ כנגד כל הסיכויים. פרי יוזמתם ויצירתם של האחים אביעד אריק הרמן - אמן רב תחומי, רייצ'ל הרמן- צלמת.
בשעה 18:00 תתקיים פתיחת התערוכה ותכלול רב שיח בנושא: נגישות בהשכלה הגבוהה בישראל 2012 בהשתתפות האוצרים, מנכ"ל האוניברסיטה ואישים נוספים.
ספריית מדעי החברה וניהול (ליד בניין נפתלי).
  • גברת מגזרת - תערוכת מגזרות נייר
תערוכת מגזרות נייר של נעמי שפירא, זוכת עיטור אנדרסן לאיור מטעם ארגון IBBY לשנת 2012. בתערוכה יוצגו כל איורי הספר "גברת מגזרת" מאת נטלי בלהסן, שיצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשנת 2011.
ספריית מדעי החברה וניהול (ליד בניין נפתלי).
  • "נפלאה היא, בעייני – רשמים מאתיופיה" / הצלמת מיכל ראש - בן עמי
התערוכה נוצרה בעקבות טיול- מסע של הצלמת באתיופיה ומציגה את התרשמותה מארץ זו.
הספרייה המרכזית סוראסקי.
  • תעתועי ראייה
התערוכה תציג אימג'ים שונים הנתפסים בשונה מכפי שהם מוצגים ותלווה בהסברים מדעיים.
מתחם גן הדקלים.
  • ומסביב – מצפה כוכבים, קונצרט על הדשא של תזמורת כלי נשיפה, נגנים, דוכני מזון, בר גדול, חידון טריוויה נושא פרסים ועוד.

אין תגובות: